Jak se vydat na cestu k rovnováze mezi prací a osobním životem

Domů » Blog » Jak se vydat na cestu k rovnováze mezi prací a osobním životem

Dosažení rovnováhy je vaše odpovědost

Dosažení rovnováhy mezi prací a osobním životem je proces, který je poměrně komplexní a vyžaduje určitý čas. A navíc, pokud se podaří dosáhnout stavu, který budeme považovat za rovnovážný, je třeba jej neustále udržovat a pracovat dále na tom, aby pracovní povinnosti nevrátily dosažený stav do původních kolejí.
Proces je komplexní, protože se týká nejen vás, ale i vašeho okolí – pracovního a osobního. Veškeré změny, které se rozhodnete ve svém životě směrem k rovnováze mezi prací a osobním životem implementovat, zasáhnou vaše okolí, primárně pracovní vztahy, ale také převážně pozitivně ovlivní vaše blízké, kteří budou z vámi nastaveného nového způsobu života profitovat.
Centrem veškerých změn jste vy, vaší primární odpovědností je, abyste přenastavili svůj způsob života tak, abyste část energie a času který nyní věnujete pracovním povinnostem přesměrovali k sobě, své rodině a přátelům.
Neexistuje žádný univerzální návod, jak dosáhnout rovnováhy mezi prací a osobním životem, ale existují základní principy a doporučení, které pomohou se spuštěním procesu nastavení rovnováhy. U každého jednotlivce bude postup jiný, bude trvat jiný čas a každý se bude potýkat s individuálními překážkami a rozhodnutími, které bude muset učinit on i jeho okolí.
Na tomto místě je vhodné upřesnit skutečnost, která odlišuje postup dosažení rovnováhy mezi prací a osobním životem. Existuje rozdíl mezi přístupem zaměstnance a podnikatele, protože odpovědnosti a motivace těchto dvou skupin se odlišují. Zaměstnanec má stanovenou náplň práce svým zaměstnavatelem a primárně hledá cestu, jak zajistit, aby jemu zadané povinnosti byly splněné, ale on s nimi strávil méně času a energie. Podnikatel si však stanovuje úkoly sám, na základě jeho povinností vůči svému businessu, právních závazků, případně závazků vyplývajících z požadavků jeho zaměstnanců.
V tomto blogu se zaměříme na postup dosažení rovnováhu u zaměstnance.

Stihnout práci včas

Zaměstnanci určuje náplň práce zaměstnavatel, často se ovšem stává, že práce objem práce je větší než osmihodinová časová dotace, která odpovídá pracovní době. Abychom mohli hovořit o rovnováze mezi prací a osobním životem, není možné, aby práce zadaná zaměstnanci nebyla hotová. Těžko hovořit o harmonickém životě v případě, že člověk nemá splněné úkoly z práce a hrozí mu konflikt se zaměstnavatelem.
V takovém případě je nutné podniknout opatření, která maximalizují efektivitu práce tak, aby práce byla hotová a zaměstnanec mohl v klidu po pracovní době jít za rodinou nebo se věnovat svým koníčkům.
Je třeba se zamyslet, kolik času se člověk v práci skutečně věnuje plněním zadaných úkolů a kolik času tráví neproduktivně např. čtením příchozích mailů, které se po přečtení ukáží jako nedůležité, anebo účastí na interních mítincích, které se vás týkají pouze z malé části. Další čas tráví člověk často na sociálních sítí, které sice poskytují mnoho často zajímavých informací, ale z pohledu plnění úkolů, je to neproduktivně strávený čas.
Pokud některé z výše uvedených činností jsou součástí i vašeho pracovního dle je třeba je radikálně omezit. Tento krok vyžaduje disciplínu a uvědomění si, že odpovědnost je na vás.

Čtení příchozích mailů

Alokujte si čas, kdy čtete příchozí maily. Pokud mail vyžaduje vaši akci, vytvořte si úkol s termínem splnění, ale pokračujte ve čtení dalších mailů (a vytváření dalších úkolů). Po přečtení všech mailů, zavřete mailbox s tím, že jej otevřete nejdříve za 2 hodiny. Nyní se pusťte do plnění úkolů, které mají termín splnění „co nejdříve“. Příchozí poštu a vytváření úkolů provádějte maximálně 4x za den. Mailbox vždy zavřete a počtu nečtěte, protože je čas na řešení úkolů.

Účast na neproduktivních mítincích

Každý meeting by měl mít svůj program, ze kterého je zřejmé, která část se vás týká a která ne. Pokud jste na poradě a zbývají už pouze body, které se vás netýkají, omluvte se a mítink opusťte. Každý pochopí, že chcete být produktivní, to je dnes velmi aktuální a důležité.

Internet a sociální sítě

Surfování po internetu vás odvádí od práce, je to sice zábavné, občas narazíte na zajímavou informaci, ale je třeba se této aktivitě vyhnout. Vyhraďte si čas na sociální média a internet, ten ale striktně dodržujte. Buďte disciplinovaní.

Kalendář

Pracujte řádně se svým kalendářem. Zadávejte si do něj všechny činnosti, kterým se potřebujete věnovat. Nezapomínejte ani na sebe a zadejte si do kalendáře váš čas na oběd, a přesun domů, aby každý věděl, že v těchto časech už vám nemá plánovat schůzku anebo očekávat vaši reakci.

Multitasking

Plánujte si časové sloty na jednotlivé činnosti, nepřeskakujte mezi jednotlivými činnostmi, multitasking určitě není produktivnější způsob práce. Odbavujte během dne jeden úkol za druhým a pokud nemáte řešení úkolu, přeložte jeho plnění na jiný čas. Nenechte si vyrušovat dotazy kolegů, když jste soustředěni na plnění úkolu. Pokud s vámi chtějí ostatní něco řešit, ať za vámi přijdou, když máte ve vašem kalendáři volný časový slot.

Plnit stanovený plán

Je velmi důležité vydávat energii a čas, na přesně stanovené pracovní činnosti v době, kterou si pro plnění úkolů určíte. Vyzkoušejte výše uvedené kroky, dodržujte stanovený plán a uvidíte, že až si okolí zvykne na váš nový způsob práce, začnete mít více času pro sebe.

Scroll to top